Stichting Konijn in Nood gaat zaterdag 9 november demonstreren tegen de verkoop van konijnenvlees bij de Lidl in Kerkelanden. Dit is de tweede van een reeks van zeven demonstraties die de stichting dit najaar voert. Actievoerders van Konijn in Nood proberen sinds 2016 de Lidl te overtuigen om te stoppen met de verkoop van konijnenvlees, en hopen dit jaar de supermarktketen zover te krijgen.

Tussen 12:00 en 15:00 wordt het winkelende publiek in het winkelcentrum van Kerkelanden geïnformeerd over de dierenleed die te pas gaat bij de konijnenfokkerij, aldus Peter Janssen, woordvoerder van Stichting Konijn in Nood. Naar verwachting gaat de stichting met zo’n vijftien à twintig man naar Hilversum toe om de protestactie uit te voeren. Afgelopen zaterdag demonstreerde zij al bij de Lidl in Eindhoven. “Zo’n demonstratie is effectief omdat je zowel de klant informeert, als tegen de supermarktketen ageert,” aldus Janssen.

Volgens Janssen is het konijn niet geschikt om als vee te houden en ervaren de dieren enorm veel leed. “De moederkonijnen zijn hierbij het grootste slachtoffer,” vertelt Janssen. “Zij worden om de zes weken op gruwelijke wijze geïnsemineerd en zij ontvangen hormoonbehandelingen.” Maar ook willen de actievoerders aandacht vestigen op de vleeskonijnen, waar logischerwijs het vlees van afkomstig is. Volgens Janssen horen konijnen niet thuis in een kooi, waar zo’n elf konijnen per vierkante meter in zitten. “Wij hebben hier enorm veel onderzoek naar gedaan, en iedere gedragswetenschapper op het gebied van dieren is het eens met ons standpunt dat deze dieren extreem veel lijden.”

De inzet van zogenaamde parksystemen — een soort “konijnenpark” met een open dak en meer ruimte voor de konijnen — door supermarkten, is volgens Janssen geen oplossing voor het konijnenleed. “Veel supermarkten willen zich met zo’n parksysteem als ‘diervriendelijk’ onderscheiden, maar in zo’n systeem, dat ongeveer zo groot is als een eettafel, zitten twaalf konijnen, dus zo enorm veel scheelt dat niet in vergelijking met een konijnenkooi.” Hierbij komt kijken dat enkel de vleeskonijnen hierin geplaatst worden — niet de moederkonijnen. “De vleeskonijnen worden zo’n elf weken oud, en moeten de helft van die tijd bij de moeder zitten. Zij zitten de helft van de tijd hoe dan ook in een kooi,” aldus Janssen.

Eerder heeft Konijn in Nood een campagne gevoerd tegen de Aldi. “Zij zijn als gevolg van ons protest gestopt met de verkoop, daarom was het voor ons logisch om onze pijlen op de volgende landelijke supermarktketen te richten,” vertelt Janssen. De Lidl verkoopt jaarlijks van oktober tot en met december konijnenvlees, wat veel langer is dan, bijvoorbeeld, de Jumbo, dat slechts een paar weken rondom kerst het vlees verkoopt. “Ook verkoopt elke Lidl-winkel in Nederland konijnenvlees, waar de Albert Heijn het slechts in een aantal filialen verkoopt, bijvoorbeeld,” zegt Janssen.

Het winkelende publiek in Kerkelanden zal zaterdag 9 november hoogstwaarschijnlijk wat meekrijgen van de demonstraties. Stichting Konijn in Nood deelt daar flyers uit en bordjes met de tekst “Ik boycot konijnenvlees, jij toch ook?’. “Wij gaan de mensen informeren. Hilversummers die ons willen helpen kunnen doneren, maar door simpelweg aanwezig te zijn, help je ons natuurlijk ook,” zegt Janssen.

Na de demonstratie in Hilversum, gaan de actievoerders van Konijn in Nood ook nog demonstreren bij Lidl-winkels in Lelystad, Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Dordrecht.