Beeld en Geluid en Hilversum hebben plannen gemaakt voor aankomende jaren om de media en mediacultuur beter zichtbaar en beleefbaar te maken in Hilversum. Hierbij gaan ze investeren in betere Dutch Media Week en het onderwijsaanbod.

Wimar Jaeger (wethouder van media en economie) heeft dit samen met Eppo van Nispen tot Sevenaer (algemeen directeur van Beeld en Geluid) bekend gemaakt. Dit gebeurde afgelopen dinsdag. Het doel is om Hilversum meer te betrekken met de Beeld en Geluid en andersom ook. ‘‘Beeld en Geluid hoort bij het dorp Hilversum en staat niet los hiervan,’’ maakt van Nispen tot Sevenaer duidelijk.

Jaeger vertelde hierover: ‘‘Tegenwoordig ontkom je niet meer aan de digitale media. Digitaal is het dan erg belangrijk dat Hilversum goed is aangesloten bij de sociale media. Terwijl een hele grote groep bewoners uit Hilversum nog steeds moeite heeft met digitale media. Hierdoor gaan we Hilversum meer betrekken met het mediapark doormiddel van programma’s, zoals de Dutch Media Week en een het mediaplein. Uiteindelijk moet de kennis van digitale media bij de Hilversummers hierdoor stijgen.’’

De Dutch Media Week moet meer Nederlanders betrekken. Hierdoor gaan ze professionals laten langskomen om van elkaar te leren en hierdoor nieuwe talenten te ontdekken. Het moet een plek zijn om content te ontwikkelen en daarbij moeten bezoekers gemotiveerd zijn en bewuster omgaan met hun digitale media. Bij deze plannen komt ook een Mediaplein waarbij een gezamenlijke media-lab locatie komt. Beeld en Geluid gaat programmeren bij het lab in samenwerking met museum Hilversum, Bibliotheek Hilversum en het Smart City Consortium om bezoekers kennis te laten maken met nieuwe media. Mensen weten meer over hun privacy in de media of fake news bijvoorbeeld.

Van Nispen tot Sevenaer zegt over de samenwerking met Hilversum: ‘‘Wij proberen met deze samenwerking er voor te zorgen dat Hilversum meer betrokken raakt met Beeld en Geluid door middel van banen aan te bieden in de media. Bij ons heerst een digitale samenleving die wij meer willen betrekken met Hilversum. Dit gaan wij doen door wat hier gebeurt terug te geven aan Hilversum. Zo moet er een aanbod komen in Hilversum waardoor media en digitale wijsheid structureel onderdeel is van de lesprogramma’s. Hierdoor vergroot het kennisgebied rondom mediawijsheid en moet dit ervoor zorgen dat over een paar jaar Hilversummers de meest mediawijze inwoners van Nederland zijn. ICT-talenten komen vanuit onze kant doordat dit meer onder de aandacht komt. Dit gaan wij organiseren doormiddel van bijschoolse trajecten.’’

In 2023 moeten deze projecten en doelstellingen zijn behaald. Elk jaar moet er weer verbetering komen in de Dutch Media Week om uiteindelijk internationaal te gaan en werken de meeste Hilversummers in de media.