Het komende jaar gaat ING 150 servicepunten sluiten, waaronder de punten in de Hilversumse Bruna aan de Gijsbrecht van Amstelstraat en de Jumbo aan de Larenseweg. Klanten moeten meer digitaal bankieren. ING laat weten dat de servicepunten in de desbetreffende winkels wel een nieuwe geldautomaat krijgen.

Michiel de Ruijter, adviseur communicatie van Jumbo: “Het stoppen van ING-servicepunten is een besluit van ING zelf en dat gaat buiten de Jumbo om. Dat betekent dat we geen statement uitbrengen over het verdwijnen van servicepunten.” De Bruna aan de Gijsbrecht van Amstelstraat kan niet reageren op dit nieuws. Ook de Jumbo aan de Larenseweg mag buiten het hoofdkantoor om geen reactie geven, laat supermarktmanager Maurice de Vos weten. Het ING-kantoor in Hilversum blijft open.

De redenen voor het sluiten van de servicepunten zijn onder andere de afnemende bezoekersaantallen en de klantbehoeften. “Daarnaast vraagt de steeds sneller veranderende en digitale wereld om een andere invulling van het kantorennetwerk. Het is noodzakelijk dat klanten steeds meer zelf digitaal kunnen en willen regelen, en daarvoor niet naar een kantoor hoeven te komen,” aldus ING-woordvoerster Renske Piet.

De Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen heeft een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat tien procent van de Nederlandse ouderen niet kan internetbankieren. Liane den Haan, directeur-bestuur van ANBO, laat via de website weten: “De resultaten van het onderzoek zijn van belang voor het besluit om geldautomaten weg te halen in verband met de veiligheid door plofkraken en het verdwijnen van servicepunten van banken.”

Digibeten moeten naar de kantoren van ING voor bankzaken, daar is ook een speciale Digi-corner aanwezig om klanten hierbij te ondersteunen. In het ING-kantoor in Hilversum is elke dinsdag van tien uur tot twaalf uur ‘s ochtends een inloopspreekuur, waarbij ING Digi-coaches beschikbaar stelt om vragen over digitaal bankieren te beantwoorden. Grotere groepen klanten kunnen voorlichting krijgen doormiddel van Digi-workshops, zowel in een ING-kantoor als in een bibliotheek of bij een ouderenvereniging. Ook verwijzen ze door naar partnerorganisaties die hulp bieden bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden.

ING gaat in de eerste helft van 2020 beginnen met een nieuwe formule voor de servicepunten. Hierbij staat de digitale manier van dagelijkse bankzaken doen centraal. “In het afgelopen jaar hebben we een uitgebreide pilot gedraaid voor dit concept en de reacties van zowel de klanten als de betrokken ondernemers zijn positief,” vertelt Piet.