De winkel “Wereldwinkel” is in verband met The Impact Days een sponsoractie gestart voor een project voor uitwasbaar maandverband voor meiden Kenia. De stichting Jasiri in Kenia is het project gestart samen met de Karunda Woman Group, die ervoor zorgen dat de gratis setjes terechtkomen bij de Keniaanse meiden.

De meiden in Kenia missen door hun menstruatie meestal één week school per maand. Dit heeft als reden dat ze niet beschikken over de benodigdheden voor de menstruatie en als het op de plek waar ze wonen wel beschikbaar is kunnen ze het vaak niet betalen.

De Karunda Woman Group is druk bezig met bijvoorbeeld het maken van tapijten en kleding van textiel. Ze willen de meiden een eerlijke kans bieden om hun opleiding goed te volgen. Daarom zijn ze een project gestart voor duurzame setjes maandverband. Het maandverband kunnen de meiden opnieuw gebruiken door ze te wassen, dus hoeven ze niet telkens een heel nieuw pakketje te kopen. Hierdoor kunnen de meiden in deze periode gewoon naar school. De Karunda Woman Group moet het maandverband wel kunnen maken. “Als wij voor de extra financiering zorgen kunnen zij de extra setjes maken”, aldus Wim Weijer (72). Mensen kopen producten aan de kassa. De kassamedewerker vraagt of de klant nog een extra bijdrage wil doen. Het extra geld verzamelt de winkel en zorgt ervoor dat het aan het einde van de actieperiode terecht komt bij de stichting Jasiri.

Doordat ze veel lessen missen op school lopen ze achter op de lesstof. Het gevolg hiervan is dat ze lage cijfers halen. “Door de afwezigheid willen de ouders van de meiden liever dat ze gaan werken in plaats van naar school gaan. Zo krijgt het gezin in ieder geval nog geld binnen. Ze gaan jong aan het werk, trouwen jong en krijgen vervolgens jong kinderen, waardoor de armoede cyclus in stand blijft”, zegt Weijer.

Een van de medewerkers van de wereldwinkel is recent in Kenia geweest en is daar ook met het project van de stichting in aanraking gekomen. “Het is een prachtig project onder het motto van The Impact Days hier in Hilversum”, aldus Weijer.

“Om de klanten een beter beeld te geven waar het project omgaat hebben we een tv neergezet waar een korte documentaire op te zien is van dit project. Ook hebben we twee maandverband setjes paraat staan, zodat mensen het ook kunnen zien en niet alleen een verhaal horen”

Vorig jaar is het initiatief door de vier grootste gemeenten Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag genomen tot The Impact Days 2018. Het motto van The Impact Days is: “be social and buy social”. De Bedoeling van The Impact Days is om het publiek nog extra te wijzen op het belang van duurzaam, sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hilversum doet dit jaar voor het eerste mee bij de tweede landelijke editie van The Impact Days. Doordat The Impact Days maar drie dagen duurt heeft de winkel besloten om de actie voort te zetten tot januari 2020.