Dit jaar doen er 843 mensen mee aan de IkPas campagne in Hilversum. Goede voornemens, die zijn er altijd. Meer sporten, gezonder eten en minder drinken. Dat laatste is wel erg opvallend. Niet alleen gezondheidssites, maar ook de kranten staan er vol mee. Dit jaar staat de teller van deelnemers van IkPas op 41.466, dat is bijna het dubbele van vorig jaar.

GGD Gooi- en Vechtstreek zijn twaalf jaar geleden gestart met de campagne, die toen die tijd nog “30 dagen zonder alcohol, makkie of uitdaging?” heette. Hiermee waren zij de eerste in Nederland. Oorspronkelijk komt het idee uit Australië. “Het gaat om mensen die een gewoonte gedrag hebben met alcohol, dat zijn er een hoop. Iedereen weet dat alcohol slecht is voor je. Dus het is ook niet ons doel om mensen ervan te overtuigen dat je het niet moet drinken. Eerst hebben we de campagne intern uitgezet en later in de regio,” vertelt Irma Lameris, Projectleider Positieve gezondheid bij GGD Gooi- en Vechtstreek. Nu heet de campagne “IkPas,” de teller staat op 41.466. Het project wordt groots aangepakt. 

Het lijkt steeds meer een trend te worden. Meer mensen doen mee, kranten en nieuwssites staan er vol mee en programma’s besteden hier aandacht aan. BNNVARA heeft bijvoorbeeld begin januari als aftrap van de alcoholloze maand de nationale blaastest uitgezonden, met als doel bewustwording te creëren. Niet alleen omdat de media er aandacht aan besteed doen meer mensen mee. Door subsidie van de overheid is de campagne van IkPas veel groter dan de afgelopen jaren. Volgens Lameris is het een combinatie van media-aandacht, subsidie en bewustwording rondom gezondheid. “Het blijkt dat steeds meer mensen de behoefte hebben om te minderen. Dat werkt aanstekelijk. De kracht van deze campagne is dat het niet belerend is maar echt een wedstrijd met jezelf, de uitdaging aangaan,” aldus Lameris.

Uit evaluatie van de GGD blijkt dat tussen de tachtig en negentig procent van de mensen de maand volhoudt. Via Facebook en evaluatieformulieren krijgt de instantie terugkoppeling van mensen. “Mensen durven eerlijk toe te geven als ze een keer een glas hebben gedronken. Dat geeft wel aan dat mensen het serieus nemen. We hebben echt contact het de mensen,” geeft Lameris aan. Lameris heeft zelf ook wel eens mee gedaan: “Ik merkte dat ik na de alcoholvrije maand bewuster kon kiezen of ik wel of niet wilde drinken. Dat hoor ik ook veel om mij heen. Mensen gaan echt bewuster om met hun alcoholgebruik.” 

Volgens Lameris is een alternatief drankje zoeken een goede tip om de maand vol te te houden. Dan sta je niet de hele avond met je spa rood. Alcoholverstrekkers proberen hier ook op in te spelen. Het aantal alcoholvrije (speciaal)biertjes is nog nooit zo hoog geweest. Ook alcoholvrije wijn smaakt niet alleen maar naar druivensap. “Daarnaast raad ik aan om jezelf een beloning te geven na het behalen van het doel,” geeft Lameris aan. “Dat kan voor iedereen anders zijn. Je geeft jezelf een cadeautje, iets waar je naar uit kan kijken,” aldus Lameris.

GGD Gooi-en vechtstreek heeft een variant op IkPas bedacht. “We wilden de campagne breder trekken. In maart, voor het vierde jaar, op Noord-Hollands niveau, hebben we de campagne ‘30 dagen gezonder’ bedacht.” Het doel is om mensen zelf iets laten te bedenken waardoor ze zich gezonder voelen.. “Wij denken steeds meer vanuit het concept positieve gezondheid. We hebben bewust gekozen voor gezonder en niet gezond. Iedereen weet voor zichzelf wel wat gezonder is. Hierdoor daag je iedereen uit. De drempel om te beginnen is lager. Kleine stapjes te zetten.” Vanaf volgende week kunnen mensen zich inschrijven voor 30 dagen gezonder op de website www.30dagengezonder.nl