Laatste dag voor Frits van Swoll expositie ‘Now’s the time’

HILVERSUM - “Now’s the time” is een foto-expositie van Frits van Swoll dat wordt tentoongesteld in het Grafisch Atelier Hilversum. Swoll fotografeerde jazz grootheden uit de jaren zestig en zeventig. Vrijdag 31 mei was de laatste dag van deze expositie en het was een stille.

Op zaterdag 6 april, tijdens de jaarlijkse platenbeurs werd de foto expositie van Van Swoll muzikaal geopend door Le Duo. Er werden ook platenhoezen tentoongesteld met van Swolls foto’s. De artiesten waarvan die platen zijn, zijn Miles Davis, Rita Reys, Thelonious Monk, Roland Kirk en Dizzy Gillespie. 

Frits van Swoll, nu 79 jaar, verhuisde op zijn achttiende met zijn ouders vanuit Indonesië naar Nederland, daar begon iets te groeien voor jazzmuziek. In de jaren ’60 was Frits van Swoll werkzaam bij de afdeling klassiek van het toenmalige Phonogram in Baarn. In zijn vrije tijd fotografeerde hij jazzmuzikanten bij concerten en buitenlandse Jazzfestivals. Zijn jazzfoto’s zijn verschenen in zijn boek ‘My Jazz Moments’. 

Van Swoll maakte echter niet alleen foto’s van jazzmuzikanten, maar ook van bekende Nederlandse en buitenlandse artiesten zoals: The Golden Earring, Toots Thielemans, Boudewijn de Groot, Simon Carmiggelt, Martine Bijl, Benny Neyman en Lenny Kuhr. Ook deze artiesten gebruikten zijn foto’s voor hun platenhoezen. Deze foto’s verschenen in Van Swolls boek ‘Vinyl in Stills’. 

Diverse foto’s van Van Swoll hebben, voordat het bij het Grafisch Atelier in Hilversum terecht kwam, al een reis gemaakt. Zo heeft van Swoll exposities gehad bij onder andere Amersfoort Jazz, Loosdrecht Jazzfestival, Mahogany jazzclub in Edam en het Bimhuis in Amsterdam. 

Bij deze expositie waren van Swolls foto’s van jazzhelden uit de jaren zestig en zeventig te zien. Zo maakte van Swoll foto’s van Ella Fitzgerald, Don Cherry, Roland Kirk, Sonny Rollins, Ruud Jacobs en Joe Morello. Er waren veel foto’s, allemaal van groot formaat en uitvergroot. Alle foto’s zijn zwart-wit en van een of twee jazzmuzikanten tegelijk. De artiesten op de foto’s spelen muziek, dansen of zingen en kijken heel serieus of juist lachend in de camera. Er zijn wel grote contrasten tussen van Swolls foto’s. Zo is de een heel licht, en de ander heel donker. Ook is de een een close up en de ander van veel verder af.

De foto’s van Van Swoll waren niet per se alleen bedoeld om te bekijken in de expositie zelf, maar ook om te kopen. De aan te kopen foto’s zouden worden afgedrukt op prachtig fotopapier. Ook werd er speciaal voor deze tentoonstelling werd een kleine oplage vintage handafdrukken verkocht van Van Swoll. Dit was extra bijzonder omdat dit een afdruk is van het originele negatief terwijl vrijwel alle andere originele negatieven verdwenen zijn of opgeslagen liggen in archieven, zoals de archieven van Beeld en Geluid. 

 

Tweede werkplaats

Eerste werkplaats