In Hilversum zijn twee blackspots naar boven gekomen, dat zijn plekken waar in drie jaar tijd minimaal tien ongelukken zijn gebeurd. Van de 1.103 ongelukken in de afgelopen drie jaar, vonden de meeste plaats op de kruising Zuiderweg - Kleine Drift. Met elf ongelukken is dit het gevaarlijkste kruispunt van de stad, maar ook van de hele gemeente.

De kruising Larenseweg – Kamerlingh Onnesweg is met tien ongelukken benoemd tot tweede blackspot van Hilversum. Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat, mogelijk is het aantal ongelukken nog groter. Niet elk ongeluk wordt namelijk geregistreerd en van een deel van de ongelukken is niet bekend waar deze precies plaatsvonden. Hilversum is geen uitzondering met de vele ongelukken op kruispunten, Rijkswaterstaat ziet in de afgelopen drie jaar in Nederland een toename van het aantal dodelijke ongevallen op kruispunten. Van alle ongevallen in Nederland gebeurt maar liefst 40 procent op een kruising.

Bij 70 procent van de ongevallen in Hilversum zijn personenauto’s betrokken. Maar ook fietsers zijn vaak slachtoffer. Aan de hand hiervan vertelt Sicco Altenburg, verkeersadviseur van gemeente Hilversum: “Het Kruispunt Zuiderweg – Kleine Drift is een plek die we al langer in het vizier hebben. Binnenkort komt daar een reconstructie zodat men de fietsers beter kan zien. De uitvoering is wel even uitgesteld omdat er momenteel een onderzoek naar de grondverontreiniging bezig is.

Bas Nanninga, commissielid in de lokale fractie van de ChristenUnie, stelde met zijn fractie in een serie schriftelijke vragen aan het college van burgermeester en wethouders de vraag of de gemeente Hilversum maatregelen neemt tegen de blackspots. Zelf heeft hij al een idee voor de kruising Zuiderweg – Kleine drift: “Zo heeft onze fractie voor de verkiezingen al het idee voorgelegd om de Zuiderweg parallel aan het spoor, over het fietspad heen te leggen. De weg loopt dan rechtdoor langs het spoor. Ook kunnen bij de winkels aan het spoor alleen nog maar fietsers of voetgangers toegelaten kunnen worden, zodat daar geen doorgaande weg meer.” Ursula Neerling, persvoorlichter van de Rijkswaterstaat geeft over de rol van Rijkswaterstaat voor een eventuele oplossing aan: “Als de veiligheid van de weggebruiker aantoonbaar in gevaar is, nemen wij maatregelen zoals snelheidsaanpassingen, reparaties of het aanpassen van het wegontwerp.”

Ook de politie probeert het grote aantal verkeersongelukken te verminderen, zo werd er afgelopen november extra gecontroleerd in Hilversum en omstreken op bellen of appen in het verkeer. De smartphone is volgens hen een belangrijke oorzaak van verkeersongevallen en één van de gevaarlijkste vormen van afleiding. Bas Nanninga en Sicco Altenburg kunnen zich hierin vinden.