HILVERSUM – Verkeershinder door trailers vol lingerie. Het vrachtverkeer van Hunkemöller zorgt in de Liebergerweg voor veel overlast. Bewoners van de straat zijn het zat. Hoe kan de bh-gigant het probleem verhelpen?

Volgens bewoners uit de omgeving zorgen de vrachtwagens van het merk voor gevaarlijke taferelen. De krappe straat is door het vrachtverkeer ongeschikt voor fietsers en auto’s die moeten uitwijken. Als er meerdere vrachtwagens bij het distributiecentrum van de lingerieketen aankomen, staat het verkeer muurvast en kunnen omwonenden er niet langs. Tevens hangt er een ongezonde lucht door de uitstoot van uitlaatgassen. “We worden er moedeloos van. Bitterheid slaat toe”, aldus Martin Triebels namens de bewonersgroep. Buurtbewoners zijn het zat, de gemeente luistert niet naar hen. Zij willen actie.

Straatcoach

Die actie krijgen ze. Hunkemöller is gestart met een straatcoach. De straatcoach moet de overlast verhelpen en alle werkzaamheden goed laten verlopen. De straatcoach werkt van 06:00 tot 11:00 uur. Op deze tijden is de drukte het grootst door werkzaamheden bij het distributiecentrum van Hunkemöller. De coach is tevens het aanspreekpunt voor buurtbewoners die klachten en tips kunnen melden. De straatcoach kan de chauffeurs aanspreken op hun gedrag. “Ook kunnen ze het laden en lossen begeleiden. Chauffeurs die ruim voor 06:00 uur arriveren zullen ook worden aangesproken”, aldus de gemeentewoordvoerder.

Belangen behartigen

Buurtbewoners zijn echter niet tevreden. Ze pleiten voor ‘verkeersbegeleiders met verantwoordelijkheid’. De straatcoach is volgens hen geen goede oplossing. Ook vinden zij dat er iemand moet komen die de vrachtwagenchauffeurs assisteert bij onder andere het achteruit rijden. Hunkemöller en de gemeente vinden het wél een goede oplossing. Lucette Voogsgeerd, PR manager van Hunkemöller,  zegt: “Hunkemöller heeft intern gekeken naar hoe de functie van straatcoach het best ingezet kon worden en wat de mogelijkheden hiervoor zijn. Wij hebben ervoor gekozen om dit met een externe en professionele partij aan te gaan om een zo goed mogelijk resultaat te kunnen realiseren. Vanaf vandaag is de straatcoach van 6 uur tot 11 uur ’s ochtends aanwezig om de belangen van de buurtbewoners zoveel mogelijk te behartigen en te zorgen dat de overlast beperkt blijft qua geluid, licht, etc.  De straatcoach zorgt ervoor dat de chauffeurs erop gewezen worden wanneer ze niet op de juiste tijd aanwezig zijn en vraagt ze, indien mogelijk, later terug te komen. De straatcoach zal de komende twee maanden aanwezig zijn. Na deze periode beoordelen we het resultaat en zal een evaluatie plaatsvinden. Hierbij stellen wij de feedback van de bewoners alsmede de gemeente zeer op prijs.”