HILVERSUM – Een regenboogvlag hangt uit in de hal. Scholieren van de eerste tot vierde klas lopen lachend en pratend door de gangen en hier en daar zijn paarse shirtjes of armbanden te zien. Leraren hebben paarse lintjes op hun bloezen gespeld en enkelen dragen zelfs paarse polo’s of sjaals. Het is Paarse Vrijdag, een dag om acceptatie tegenover mensen van alle verschillende seksualiteiten en identiteiten te laten zien. Het Hilfertsheem College doet met paarse accenten en vooral met verschillende gastlessen enthousiast mee.

Paarse Vrijdag draait voornamelijk om mensen met een andere identiteit dan hetero en cisgender te laten zien dat er acceptatie is voor hen op school. Een van de tactieken die het Hilfertsheem College hiervoor gebruikt is het paars kleuren van de school. Overal zijn paarse kleuraccenten te zien: rubberen paarse armbandjes om de polsen van leerlingen, posters van Paarse Vrijdag die door de school hangen en leraren en scholieren die paarse kleding dragen. De paarse kleuraccenten laten dan wel steun zien, maar het Hilfertsheem College geeft daarnaast ook nog op een inhoudelijke manier aandacht aan Paarse Vrijdag.

Het COC geeft antwoord op brandende vragen
Een manier waarop het Hilfertsheem College hun scholieren voorlicht zijn gastlessen. Zo geven Ward Poppen en Pauline Veen van het COC, een organisatie die zich richt op het geven van informatie over homoseksualiteit, een gastles aan een klas uit het derde leerjaar. De leerlingen luisteren aandachtig naar de introductie die zij geven over henzelf en waar de organisatie waar zij voor werken voor staat. Poppen en Veen delen daarna briefjes uit, waar de leerlingen vragen op kunnen schrijven die zij hebben over identiteit en alles daaromheen en die de gastdocenten later zullen beantwoorden.

Een leerling komt wat te laat de klas binnen en gaat gehaast op zijn plek zitten. “Je hebt net de introductie gemist. Kun jij mij vertellen waar de ‘L’ in LHBT voor staat?” vraagt Poppen de jongen. Het blijft eventjes stil. “Lief?” klinkt het antwoord. Er klinkt een enkele grinnik uit de klas, maar vervolgens leggen zijn klasgenoten hem rustig uit dat de afkorting staat voor ‘lesbisch, homoseksueel, biseksueel en transgender.’

Vervolgens is het tijd om de vragen te beantwoorden die de leerlingen hebben voor het COC. “Hoe krijg je kinderen als je lesbisch of homoseksueel bent?” leest Veen voor van het briefje, waarna er een uitgebreide uitleg komt; zij heeft dit namelijk zelf ook meegemaakt. De klas moet af en toe lachen, maar de sfeer is vooral nieuwsgierig en bovenal begripvol. Alle vragen zijn welkom en respectvolle discussies komen op gang.

Informatie en diepe indrukken bij gastles GGD
Ondertussen is bij een klas met scholieren uit het tweede leerjaar gastdocent Daan Kuypers van de GGD aanwezig. Hij informeert de leerlingen in de klas mede door middel van een powerpoint over identiteit en seksualiteit. Af en toe laat hij een filmpje zien, zoals een video van #FIRST, waarin de jonge presentator op straat mensen interviewt over homoacceptatie. Vooral deze moderne manier van aanpak lijkt aan te slaan bij de scholieren, die erg begaan blijken te zijn met de media. Wanneer Kuypers vertelt over wat transgender zijn inhoudt, zegt een leerling enthousiast: “Ik ken een transgender, Jessie Maya! Die is van Youtube.”

Toch draait deze gastles niet alleen maar enthousiasme en lol hebben. Het valt stil in de klas op het moment dat ze deel van een aflevering van het NPO-programma ‘Uit de Kast’ bekijken om de les mee te beëindigen. In deze aflevering komt een jongen bij zijn familie, vrienden en voetbalteam ervoor uit dat hij op jongens valt. De leerlingen zitten stilletjes toe te kijken en het enige geluid dat af en toe te horen is is iemand die wat anders gaat zitten op zijn stoel. “Wanneer iemand in je omgeving uit de kast komt, kan je het misschien wel heel raar vinden, maar je kan er ook over nadenken het te accepteren”, voegt Kuypers toe aan het fragment zodra dit is afgelopen. Leerlingen knikken hier en daar en na een afsluitend woord verlaat de klas stilletjes en onder de indruk de klas.

“Ik vind het belangrijk aandacht aan te besteden aan seksuele identiteit omdat je toch veel vooroordelen ziet onder de tieners”, zegt Kuypers na de les. “Vaak zijn jongeren er zelfs niet van bewust dat wanneer zij bijvoorbeeld ‘homo’ als scheldwoord gebruiken, dat er ook jongeren om hen heen homoseksueel zijn. Paarse Vrijdag geeft de mogelijkheid de andere kant van het verhaal te vertellen op middelbare scholen.”