De GAD laat weten onderzoek te doen naar de mogelijkheid om de vuilniswagens voortaan op blauwe diesel te laten rijden. Dit naar aanleiding van de motie die de Hilversumse gemeenteraad in december unaniem aannam. GroenLinks, Hart voor Hilversum, D66 en Hilversums Belang verzochten het college van B en W samen met de regio de (financiële) mogelijkheden van blauwe diesel te onderzoeken voor de vuilniswagens van de GAD.

“We willen in 2030 een emissieloos wagenpark hebben in lijn met de landelijke doelstellingen”, vertelt Marlous ten Haring, communicatieadviseur van de GAD. “Op dit moment zijn we de personenauto’s al aan het omzetten naar elektrisch. Ook houden we de ontwikkelingen op het gebied van waterstof nauw in de gaten.” GroenLinks-raadslid Frank Kool, een van de initiatiefnemers van de motie, ziet graag dat de vuilniswagens van de GAD tot die tijd op blauwe diesel rijden: “Blauwe diesel is voor honderd procent afkomstig van plantaardig materiaal en stoot tot 96 procent minder CO2 uit, dus dat zijn echt wel significante hoeveelheden.”

“De oude voertuigen moeten eerst afgeschreven zijn voordat je weer investeringsgeld hebt voor nieuwe vrachtwagens”, gaat Kool verder. “Als je het voertuig eerder gaat vervangen, dan moet je zowel het geld voor het nieuwe voertuig als het geld voor de versnelde afschrijving ophoesten. Dan wordt het wel heel erg prijzig.” Bovendien voldoen de eerste volledig elektrische vrachtwagens volgens Ten Haring nog niet aan de wensen om de gehele regio te bedienen. “In die tussenliggende periode is overschakelen op blauwe diesel een mogelijkheid,” vindt Kool. “Ik denk dat het goed is voor het milieu, maar voor de rest ben ik daar eerlijk gezegd niet echt mee bezig. Ik rijd gewoon wat ik moet rijden en ik tank wat ik moet tanken. Of dat nu gewone diesel of blauwe diesel is, dat maakt voor mij niet uit. Zolang het maar rijdt,” meent een medewerker van de GAD.

Sinds afgelopen oktober is het bij tankstation Tamoil aan de Zoutmanlaan mogelijk om duurzame diesel te tanken. Dit is vooralsnog de enige locatie in Hilversum waar je terecht kunt voor de fossielvrije brandstof. “Wij hebben iets van vijftien tot twintig vrachtwagens rijden. Als die allemaal naar één plek moeten om te tanken, wordt dat geen succes denk ik. Dat ligt niet eens op de route die ik rijd,” aldus een medewerker van de GAD. Uit een rondvraag bij verschillende tankstations met een vestiging in Hilversum, blijkt dat de GAD in ieder geval niet hoeft te rekenen op meer locaties waar het “groene goedje” op korte termijn verkrijgbaar zal zijn. “De belangrijkste doelgroep voor blauwe diesel is groot verkeer en dit is niet onze prioritaire doelgroep. Wij bekijken uiteraard wel de mogelijkheden, maar op dit moment zijn er nog geen concrete plannen,” aldus Katia van Bouwel, woordvoerster van Tango die een vestiging aan de Anthony Fokkerweg heeft.

“Het is in ieder geval zeker dat in de nabije toekomst deze brandstof niet bij de BP in Nederland verkrijgbaar zal zijn,” zegt BP-woordvoerder Richard Vermeulen. Ook tankstation Berkman biedt voorlopig nog geen blauwe diesel aan bij hun vestiging aan de Wirixstraat. “Op dit moment is de markt voor blauwe diesel nog niet zo groot en het vergt forse aanpassingen aan de meeste van onze locaties om dit aan te kunnen gaan bieden”, vertelt woordvoerder Michel Bakker. Zo moet er een extra ondergrondse tank komen, zodat het tankstation een tweede variant van diesel kan aanbieden. Dat brengt volgens Bakker de nodige overlast en kosten met zich mee. “Ik kan op dit moment dan ook nog geen indicatie geven of en wanneer wij in Hilversum blauwe diesel gaan verkopen.”

Volgens Ten Haring onderzoekt de GAD nu de mogelijkheid om de vrachtwagens op de pomp aan de Zoutmanlaan aan te sluiten voor de afname van blauwe diesel. “Naast technisch aansluiten moet er ook rekening gehouden worden met de extra vervoersbewegingen naar deze pomp en de extra verkeersdruk die dit met zich meebrengt op de ring van Hilversum. Ook andere alternatieven worden bekeken.”