Mohsen El Arif, Lesley Elskamp en Kyara Homoet van Versa Welzijn organiseren sinds deze novembermaand een inloopspreekuur voor huisvesting. Hilversummers kunnen hier terecht met al hun vragen over onder andere woningruil en het aanvragen van urgentie. ‘’Er was eerder nog geen centraal punt in Hilversum waar bewoners terecht konden met hun vragen. Daarom leek het ons een goed idee om zo’n punt te creëren, zodat wij meer mensen kunnen helpen,’’ aldus Mohsen El Arif.

Met het spreekuur hoopt het drietal bewoners sneller en efficiënter te kunnen helpen en informeren. In het verleden moesten de bewoners met een vraag eerst een afspraak maken voor een intakegesprek. ‘’Het kan wel één tot twee weken duren voordat iemand dan bij ons terecht kan,’’ vertelt El Arif. De cliënt komt terecht bij een maatschappelijk werker, die in sommige gevallen niet direct de hulp kan bieden die de persoon nodig heeft of kan alleen adviseren. Daardoor komt het soms voor dat mensen lang moeten wachten zonder de benodigde hulp te krijgen. ‘’Met advies helpen wij de mensen verder, maar niet zoals het zou moeten.’’ Met het spreekuur ontwijken de bewoners een wachtprocedure en kunnen direct worden verder geholpen. Als er meer tijd nodig is om iets uit te zoeken of een vraag te ingewikkeld is, kan je alsnog een aparte afspraak inplannen.  

Stagiaire Lesley Elskamp vult aan: ‘’Onze collega’s kregen zo veel vragen omtrent huisvesting, dat wij met het spreekuur ook medewerkers ontlasten. Wij kunnen nu alle vragen bij het spreekuur behandelen. Door een centraal punt te maken, is het voor bewoners gemakkelijker advies te vragen dan wanneer ze een procedure door moeten. ‘’Het spreekuur moet een laagdrempelige manier zijn om je vragen te stellen, zodat mensen niet te lang met vragen blijven rondlopen,’’ vertelt El Arif. ‘’Zo kunnen we iets extra’s bieden voor de bewoners, zonder dat zij zich moeten binden aan afspraken. Ook kunnen wij mensen met hulpvragen begeleiden, wat voor beide partijen kostenbesparend werkt. ‘’

Het allereerste inloopspreekuur was 7 november. ‘’We hadden toen nog niet veel reclame gemaakt, maar wilden graag al beginnen,’’ vertelt Elskamp. ‘’We hadden vooral intern het nieuws verspreid zodat collega’s cliënten konden doorverwijzen naar het spreekuur. Nu het nieuws meer verspreid is, merken we dat er al meer mensen gebruik maken van het inloopuur.’’Elskamp voegt toe dat wanneer duidelijk is over welke onderwerpen de meeste vragen worden gesteld, zij ook informatieavonden kunnen organiseren. 

Het inloopspreekuur voor huisvesting is iedere donderdag tussen 13.00 en 14.00 bij het kantoor van Versa Welzijn in Hilversum. 

Naast dit inloopspreekuur biedt Versa Welzijn ook de inloopspreekuren Weg en Wijzer. Hier kunnen bewoners terecht met vragen over bijvoorbeeld inkomen, toeslagen, administratie en voorzieningen.