Wereldwinkels in Nederland verdwijnen. Waar er 10 jaar geleden bijna 400 wereldwinkels bestonden, zijn dit er nu nog maar 255. Toch ziet Gerard Scheper (64), vrijwilliger bij Wereldwinkel Hilversum, geen reden tot paniek. De winkel aan de Schoutenstraat houdt het hoofd boven water en er zijn genoeg vrijwilligers beschikbaar om de winkel draaiende te houden. 

Scheper begon twee jaar gelden als vrijwilliger bij de Wereldwinkel en is wekelijks op dinsdagochtend en donderdagmiddag in de winkel te vinden. Samen met ongeveer dertig anderen zorgt hij ervoor dat de deur van de winkel geopend blijft. “We hebben een goede band met de Hilversummers. Er is altijd tijd voor een praatje en we proberen vooral niet opdringerig over te komen naar de klant. Iets wat ze bij grote winkelketens vaak wel doen.” Mede door het enthousiasme en de sfeer die de vrijwilligers overbrengen, heeft de winkel volgens Scheper veel terugkerende klanten. “Ik ben ooit eens in een wereldwinkel geweest waar de verkoopsters met hun puzzelboekje achter de balie zaten. En die eerste indruk zorgde er bij mij voor dat ik niet terug ben gekomen voor een tweede bezoek”, vertelt hij.

We hebben een goede band met de Hilversummers
- Gerard Scheper

Het prijskaartje van fairtrade
Waarom er steeds meer wereldwinkels verdwijnen weet Scheper niet zeker, maar hij heeft wel zijn ideeën: “Omdat we producten verkopen voor een eerlijke prijs, ben je bij ons meer geld kwijt dan wanneer je een soortgelijk product bij de Action koopt bijvoorbeeld. Veel mensen gaan dan toch voor die tweede optie. Dat het product niet fair en kwalitatief slechter is, wordt dan minder belangrijk. Daarnaast zijn Fairtrade producten tegenwoordig op heel veel plekken te koop. Zoals koffie, of Tony Chocolonely repen bij de supermarkt bijvoorbeeld. Al is het wel zo dat die repen bij ons razend populair zijn. De supermarkt verkoopt alleen de standaard smaken, dus wanneer er weer eens een nieuwe smaak uit is gekomen, weet iedereen dat ze bij ons moeten zijn om ze in te slaan.”

De etalage van de Wereldwinkel trekt veel bekijks.
Rochèll Mebius

Verschillende assortimenten
Vooral december was een goede maand voor Wereldwinkel Hilversum. Januari en februari verliepen wat stroef, maar de omzet kent sinds maart weer een stijgende lijn. “Iedere wereldwinkel heeft een eigen assortiment. In onze winkel zijn bijvoorbeeld veel beelden te vinden, omdat wij merken dat onze klanten hier veel belangstelling voor hebben. Ook richten wij ons tijdens de inkoop vooral op producten die als cadeau kunnen worden gegeven.” Het assortiment van de winkel in Hilversum verandert iedere maand. Populaire artikelen worden bijbesteld, maar verder wordt er juist plaatsgemaakt voor nieuwe producten. Volgens Scheper worden mensen daardoor nieuwsgierig naar het aanbod en blijft het leuker om opnieuw een bezoek te brengen.

Andere wereldwinkels
Het ziet er tot dusver dus goed uit voor de winkel in Hilversum, maar dat geldt niet voor alle Wereldwinkels in Nederland. Naast de winkels die al zijn verdwenen, maakte ook Wereldwinkel Schijndel begin deze maand bekend te stoppen. En ook de Wereldwinkel in Heesch heeft deze week aangegeven de deuren te gaan sluiten. Scheper: “Ik zou het jammer vinden als de Wereldwinkel in de toekomst ophoudt te bestaan. Het is goed dat er een winkel is waarbij je zeker weet dat je eerlijke producten koopt. Producten waarbij de juiste mensen de juiste vergoeding krijgen.”