HILVERSUM – KNCV Tuberculosefonds organiseert de eerste editie van de TBC-sponsorloop in Hilversum op zondag 30 juni. Op het landgoed van voormalig sanatorium Zonnestraal wordt met een wandelevenement aandacht gevraagd en geld ingezameld voor TBC.

‘Wij laten TBC een poepie ruiken’ is de slogan waarmee KNCV Tuberculosefonds dit jaar aandacht vraagt voor een poeptest waarmee TBC bij kinderen pijnloos en gemakkelijk kan worden opgespoord. Tot nu toe is hiervoor een pijnlijk en traumatiserend onderzoek nodig. Door de nieuwe innovatie kan dit probleem in de toekomst worden opgelost. Hier is alleen wel geld voor nodig. Mede met de opbrengst van de TBC-sponsorloop wil de Nederlandse organisatie de poeptest toegankelijk maken voor alle kinderen, wereldwijd.

Op het landgoed van oud-sanatorium Zonnestraal in Hilversum, waar in 1928 de deuren werden geopend als sanatorium voor TBC-patiënten, zal wethouder Jan Kastje om 11.00 uur het startschot van de sponsorloop geven en vervolgens ook zelf mee wandelen. Er zijn verschillende routes. De routes bestaan uit drie, vierenhalf en negen kilometer en voor kinderen is er een speurtocht. De wandelroutes zijn voorzien van informatieve bordjes over de geschiedenis van de TBC-bestrijding in Nederland en de rest van de wereld. Nu is de infectieziekte in Nederland onder controle, maar in de tijd van de Tweede Wereldoorlog was TBC volksziekte nummer één.

Tuberculose
Volgens het RIVM wordt tuberculose veroorzaakt door een bacterie. Het is een infectieziekte die zich meestal laat zien in de long, maar kan ook in andere organen van het lichaam voorkomen. In Nederland komt tuberculose elk jaar bij 800 mensen voor. Wereldwijd is tuberculose een veel groter probleem. Het is de meest dodelijk infectieziekte. Dagelijks sterven er wereldwijd vier duizend mensen waaronder 640 kinderen, aan tuberculose.

KNCV Tuberculosefonds vraagt aan iedereen hulp in strijd tegen TBC en bieden in ruil hiervoor een geweldige, sportieve middag en gezellig samenzijn in een prachtige omgeving. Deelname bedraagt tien euro per persoon en daarnaast is het doel van de organisatie om nieuwe mensen te vinden die de deelnemers willen sponseren.