HILVERSUM- NIX18 heeft samen met bioscoopketen Vue de campagne ‘Zondag van NIX’ opgericht. Met deze dag wil NIX18 ervoor zorgen dat kinderen van twaalf tot en met zeventien jaar met hun ouders gaan praten over het belang van NIX18. Daarom mogen pubers op zondag 19 mei gratis met hun ouders naar de film ‘Avengers Endgame’.

De campagne moet ervoor zorgen dat jongeren onder de achttien geen alcohol drinken en ook niet roken. NIX18 richt zich op de ouders van de jongeren. Volgens NIX18 begint de verandering bij deze groep. Een onderzoek dat NIX18 vorig jaar liet uitvoeren in opdracht van het ministerie van VWS wijst uit dat ouders en kinderen de meeste gesprekken over drank en roken op leuke momenten voeren. Volgens NIX18 is een bezoek aan een van de tofste films van het jaar hier een uitgelezen moment voor. Het doel van de organisatie is om ouders te ondersteunen en te helpen om het gesprek over alcohol en tabak met de kinderen aan te gaan.

Belangrijk maatschappelijk thema
Volgens NIX18 omarmt Vue het idee en zijn ze erg positief over de campagne. Ron Sterk, directeur van Vue Cinemas, zegt in een persbericht: “Wij werken als bioscoopketen graag mee aan belangrijke maatschappelijke thema’s. In onze bioscopen hebben wij met veel verschillende leeftijden te maken, zo ook pubers. Juist daarom ben ik erg trots dat wij iets kunnen betekenen voor de campagne van NIX18. De bioscoop is namelijk dé plek waar ouder en puber in een ontspannen omgeving quality time kunnen hebben.”

Campagnebudget van NIX18
Om half drie wordt het langverwachte slotdeel van ‘Avengers’ gedraaid. ‘Endgame’ is volgens NIX18 een film die zowel jongens als meisjes aanspreekt. Ouders ontvangen één kaartje gratis voor hun puberkind als ze zelf een kaartje kopen. In twintig Vue bioscopen wordt de ‘Zondag van NIX’ georganiseerd. De kaartjes voor de pubers worden betaald uit het campagnebudget van NIX18

Niet moeilijk
NIX18 hoopt dat ouders en pubers een leuke middag met elkaar hebben en dat de ouders inzien dat een gesprek over NIX niet altijd moeilijk hoeft zijn. Het is de eerste keer dat deze campagne plaatsvindt. Vue Hilversum heeft al meer dan honderd kaartjes verkocht voor de film die om half drie zal draaien. De ‘Zondag van NIX’ wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd, als het een succes wordt, wordt gekeken naar de mogelijkheden voor een vervolg.